Priemerný plat ponúkaný v pracovných inzerátoch bol v prvej polovici roka 1 472 eur. V závislosti od druhu pozície a sektoru sa typická mzda pohybovala od tisíca do dva a pol tisíca eur. V pracovných inzerátoch sa pritom zväčša uvádza dolná hranica mzdového ohodnotenia, ktoré konkrétnej pracovnej pozícii prináleží. Naznačuje to, že uchádzač by sa mohol dostať aj na vyššiu úroveň. Často o tom rozhodne pracovný pohovor.
„V priebehu posledných rokov sa uchádzači stali oveľa suverénnejšími pri rokovaní o plate, než boli v minulosti. Zamestnávatelia sú zároveň vo väčšine prípadov pripravení, že počas pohovoru budú s uchádzačom o plate rokovať,“ približuje riaditeľka personálnej agentúry Trigon Consulting Miriam Krpelánová.
Požiadavku o zvýšenie nástupného platu považuje za regulárnu. Niektorí uchádzači si chcú týmto spôsobom vybojovať čo najvýhodnejšiu štartovaciu čiaru a mnohí tak robia z obavy, že neskôr už bude boj o vyšší plat oveľa náročnejší.
Ich obavy môžu aj nemusia odrážať realitu. Niektoré firmy môžu mať skutočne zle nastavenú platovú politiku, nemajú v kolektívnej zmluve zakotvené pravidelné zvyšovanie platu a priebežné zvyšovanie nezvládajú. V takomto prípade je pohnútka uchádzača vypýtať si vyšší plat už na samom začiatku pochopiteľná.
Avšak je mnoho firiem, ktoré sú oveľa prístupnejšie zvyšovaniu platu až po tom, čo kandidáta odskúšajú a ten sa v praxi osvedčí. Vidia jeho výsledky, lepšie ho poznajú a majú tak v rukách čísla, ktoré môžu zamestnancovi k vyššej mzde pomôcť.
Je to diskutabilné
Žiadosti o zvýšenie nástupného platu sa na pracovných pohovoroch objavujú čoraz častejšie, no mentorka a odborníčka na pracovné pohovory Silvia Skalická si nemyslí, že pracovný pohovor je ten správny čas a miesto na rokovanie o výške platu.
„Zamestnanec totiž ešte nič neukázal a tým pádom ťahá za kratší koniec povrazu,“ nazdáva sa expertka. Aj v prípade, že u predchádzajúceho zamestnávateľa exceloval, je podľa nej otázne, ako sa mu bude dariť u nového zamestnávateľa. Nič totiž nezaručuje, že na úspech nadviaže aj v novom prostredí.
Na druhej strane snahe vybojovať si viac peňazí od začiatku pracovného pomeru praje aktuálna situácia na trhu práce. Mnohé firmy majú problém nájsť odborníka a ešte väčší udržať si ho. Téma platu môže byť preto počas pracovného pohovoru citlivou zónou a to, či sa do nej oplatí vstúpiť, závisí od viacerých faktorov.
S. Skalická však jednoznačne netvrdí, že žiadosť o vyšší plat je na každom pohovore automaticky tabu. V konečnom dôsledku vždy záleží na samotnej firme a na tom, čo v kontexte svojich potrieb bude tolerovať. Neexistuje totiž všeobecné pravidlo, kedy je a kedy nie je vhodné o plate hovoriť. Uchádzač by sa mal preto zamestnávateľa spýtať, či je to v danej chvíli pre neho akceptovateľné. „Zažila som už prvé kolo pohovorov, na ktorom sa o plate vôbec nehovorilo. Dostala som však už aj požiadavku nájsť uchádzača na pozíciu, ktorú bolo veľmi ťažké obsadiť s tým, že sám uchádzač si mohol stanoviť sumu, za akú bol ochotný nastúpiť,“ podotkla expertka.
Vhodnejšie ako tlačiť na potenciálneho zamestnávateľa s požiadavkou vyššieho platu, je podľa nej dohodnúť si časový rámec budúceho zvyšovania mzdy. Takto má uchádzač šancu preukázať prínos pre firmu, čo rokovania o plate legitimizuje.
Oháňajú sa konkurenčnými ponukami
Mnohí uchádzači, ktorí si zaumienia, že ponúkaný plat je pre nich príliš nízky, zvyknú argumentovať ponukami od iných spoločností. Hoci túto stratégiu firmy v minulosti nepovažovali za vhodnú, v súčasnosti je podľa M. Krpelánovej čoraz bežnejšou praxou. S. Skalická to však nepovažuje za efektívne riešenie. Pracovný pohovor by mal byť rozhovorom výhradne medzi uchádzačom a zamestnávateľom a nemali by do neho vstupovať ďalšie premenné. Tie môžu byť totiž napokon kontraproduktívne.
Väčšie šance pri snahe dosiahnuť vyšší plat. ako firma ponúka. majú skôr hotoví odborníci a špecialisti, o ktorých je na trhu núdza. To sa v súčasnosti týka napríklad špecialistov v oblasti energetiky a alternatívnych zdrojov „Ak firma angažuje hotového odborníka, má vo väčšine prípadov pripravený vyšší rozpočet, než je inzerované v pracovnej ponuke,“ dodáva M. Krpelánová.