Zamysleli ste sa nad tým, čo vašej firme prináša hodnoty a šetrí čas? V tomto rozsiahlom článku porovnáme čas a náklady na hiring inhouse resp. externe cez agentúru. Použité údaje sú staršieho dáta, kedy bol dopyt po ľuďoch enormný a náklady na mzdy nie také vysoké ako v súčasnosti. Mnohé poznatky sú ale platné dlhodobo bez ohľadu na aktuálnu situáciu na trhu práce.

 

Väčšina náborových agentúr pracuje s poplatkom za umiestnenie kandidáta do firmy. Platíte až potom, ako podpíšete zmluvu s vybraným uchádzačom. Ale už ste niekedy premýšľali o tom, koľko peňazí vaša spoločnosť minie za predbežnú kontrolu a pohovor so zlými kandidátmi, ktoré vám agentúry posielajú? Zamestnávatelia sa často domnievajú, že keď použijú personálnu agentúru, okamžite získajú viac kandidátov a ušetrí im to peniaze a čas. Analyzovali ste však niekedy skutočné náklady spojené s prijímaním zamestnancov do agentúry?

 

Aký máte čas?

Nábor si vyžaduje čas. Administratíva zapojená do náboru môže stáť obrovské množstvo času a peňazí. Nezáleží na tom, či máte malú alebo veľkú spoločnosť. Všetko je to o čase, ktorý strávite na stretnutiach, písaním popisov pracovných miest pre nové pozície, uverejňovaním pracovných pozícií, spravovaním žiadostí od kandidátov, vykonávaním predbežných skríningov, posielaním spätnej väzby kandidátom, zodpovedaním otázok, sledovaním kandidátov v procese, pozývaním kandidátov na pohovor, predkladanie ponúk, príprava zmlúv, odmietnutie kandidátov atď. Trávite tým hodiny. Sledovali ste však niekedy čas, ktorý na tieto aktivity strávite a koľko to stojí vašu spoločnosť?

 

Náklady na nábor

Môžete si vybrať dva spôsoby, ako zamestnať novú posilu do tímu: pomocou interného náborového pracovníka alebo pomocou personálnej agentúry.

Príklad: Spoločnosť XY (z výrobného / strojárskeho odboru) hľadá „CAD Designer“ s platom napríklad 1500 € / mesiac. Majú 12 podobných náborov ročne.

Príklad nákladov na pohovorujúcich:
– Náborový pracovník – 11 $ za hodinu
– Senior konštruktér – 13 $ za hodinu
– Vedúci dizajnu – 17 $ za hodinu

Poznámka: Informácie o mzdách a všetky tieto čísla pochádzajú z „prieskumu platov 2015 – Česká republika“ jednej veľkej personálnej agentúry. Kurz meny bol 1 USD za 25 Kč.

Hiring s interným náborárom
Majte na pamäti, že aj keď sa chystáte agentúry používať, váš náborový tím bude stále robiť rovnakú prácu, najímať všetky otvorené pozície, pracovať na značke spoločnosti, starať sa o odporúčania atď. A aj naďalej musíte vykonať predbežnú kontrolu kandidátov, ktorých získate z iných zdrojov ako agentúr. Nehovorím teda o žiadnych zvláštnych / mimoriadnych nákladoch, pretože sa môžu líšiť v závislosti od procesu prijímania spoločnosti atď.

Váš čas a náklady (príklad):
– Napísanie popisu práce
– Reklama (LinkedIn, pracovné portály …)
– CV databázy
– branding značky (letáky, reklamy atď.)
– Prémiový účet LinkedIn

Proces (príklad):
– Predbežný výber kandidátov
– Predbežná kontrola kandidátov
– Odoslanie profilov manažérovi / tímu na prijímanie zamestnancov
– Prvé kolo rozhovorov
– Druhé kolo rozhovorov
– Ponuky, zamietnutia
– Komunikácia s tímom a kandidátmi

 

Využívanie personálnej agentúry

Ak sa chystáte agentúru využiť, získate viac kandidátov a zároveň skrátite čas potrebný na obsadenie otvorenej pozície. Stále však budete musieť vytvoriť popis práce, uverejniť rolu na LinkedIn a robiť to isté, ako keby ste nábor robili vy.
Keď však používate agentúru, treba brať do úvahy nejaké ďalšie náklady, napríklad váš čas a čas vášho tímu, ktorý musíte stráviť s agentúrou a jej kandidátmi na pohovory; plus, je tu poplatok za úspech agentúry v podobe prijatého zamestnanca.

Náklady na používanie zlej agentúry
Ak používate agentúru, ktorá zasiela každý týždeň veľa životopisov, mohla by to vyzerať v štatistikách na konci roka celkom dobre, ale aké sú skutočné náklady?

Príklad: Ste spoločnosť, ktorá každý mesiac otvára jednu pozíciu s rovnakým profilom, takže to bude 12 ľudí ročne. Používate dve agentúry.

Agentúra A – Agentúra, v ktorej majú náboroví pracovníci kvótu na prezentáciu najmenej piatich profilov za deň svojim klientom. Ak ste jedným z ich klientov, získate niekde okolo 15 profilov mesačne. Takže je to 180 ročne.
Agentúra B – Agentúra, v ktorej sa náborári zameriavajú na kvalitu, nie na kvantitu. Takže získate dve až tri osoby mesačne. Je to teda 36 profilov ročne.

Náklady
Agentúra A a B – Váš čas na predbežný výber + Čas na predbežnú kontrolu + Čas na pohovory + Čas na odmietnutie + Čas na komunikáciu s agentúrami a kandidátmi po pohovore.

Agentúrny poplatok – poplatok za umiestnenie závisí od nástupného platu; pri štandardnom nábore pre prípad nepredvídaných udalostí sa môže pohybovať od 15% do 30%. V Slovenskej republike je poplatok niekde medzi 1,5 – 3-násobkom mesačného platu uchádzača.

Spolupráca s agentúrou A – príklad
Tento príklad ukazuje, ako by mohla vyzerať spolupráca s agentúrou A počas jedného roka. Ak máte 180 profilov, náborový pracovník ich skontroluje a podelí sa o spätnú väzbu s agentúrou.

– Náborový pracovník vykoná predbežnú kontrolu so 120 z nich.
– 80 z nich pôjde na HR manažéra so spätnou väzbou.
– 45 z nich pozve náborový pracovník na pohovor na mieste.
– 45 uskutoční sa prvé kolo rozhovoru.
– v druhom kole sa uskutoční 15 pohovorov.
– Bude predložených šesť ponúk.

 

https://media-exp1.licdn.com/dms/image/C4E12AQG4O4ZhoDBsbg/article-inline_image-shrink_1500_2232/0?e=1585785600&v=beta&t=H-a1flS9HZ1FADR8ai9F4xX73nFkmMpkqsfJttNz7gc

 

Je tiež veľmi dôležité pamätať na to, že zlý personálny výber bude pre vašu spoločnosť takmer vždy drahší ako zamestnanie správneho kandidáta, takže túto úlohu nezverte kdekomu.

 

Spolupráca s agentúrou B – príklad

Kvalitné personálne agentúry predstavia najlepších kandidátov zo svojej databázy a títo kandidáti zodpovedajú vašim konkrétnym potrebám. Tento proces vám šetrí čas a peniaze. Tento príklad ukazuje, ako by mohla vyzerať spolupráca s agentúrou B počas jedného roka. Ak máte 36 profilov, náborový pracovník skontroluje všetky a podelí sa o spätnú väzbu s agentúrou.

– Náborový pracovník vykoná predbežnú kontrolu s 30 z nich.
– 28 z nich pôjde k HR manažérovi na spätnú väzbu.
– 25 z nich pozve HR pracovník na osobný pohovor.
– V druhom kole sa uskutoční 12 pohovorov.
– Bude predložených šesť ponúk.

 

https://media-exp1.licdn.com/dms/image/C4E12AQHCHroXaTdbog/article-inline_image-shrink_1000_1488/0?e=1585785600&v=beta&t=JT-ANaIT0Z4rLjXDCEh0drlHx8eEEdHe4DL0BFgDDKo

Rozdiel medzi agentúrou A a B je 2360 USD. Nemusí to vyzerať ako veľké množstvo peňazí pre veľké spoločnosti, ale ak používate šesť agentúr a štyri z nich pracujú ako agentúra A, je to 9440 USD plus poplatky agentúry.

Musíte tiež premýšľať o čase, ktorý vám a vášmu tímu ušetrí. V tomto príklade hovoríme o 150 hodinách, to je rozdiel medzi spoluprácou s agentúrou A a B! A so štyrmi agentúrami typu „A“ stratí váš tím okolo 600 hodín ročne.

Viem, že niektorí čitatelia tohto článku budú tieto príklady spochybňovať, ale nezabudnite, že toto sú iba príklady, ktoré som vytvoril na základe mojich rozhovorov s ostatnými kolegami z výrobných spoločností, keď sme hovorili o tom, ako agentúry v súčasnosti fungujú. A je to len príklad, pretože každá spoločnosť má odlišné procesy prijímania zamestnancov.

Môžete skúsiť vykonať analýzu nákladov na nábor a možno vás prekvapí suma, ktorú miniete na „bezplatnú“ spoluprácu agentúr.

Jedna klasifikácia pre náklady na nábor, ktoré môžete použiť pre svoju analýzu, bola vykonaná Jean-Yves Le Louarn v roku 2008. (Zdroj: Analýza nákladov a výnosov od Nicoleta Valentina)

 

Náklady na nábor

Metóda zahŕňa náklady na reklamu (v časopisoch, novinách a na internete); náklady agentúry (honorár vyplácaný agentúre); náklady na osoby, ktoré odporúčajú kandidátov; náklady na združenia (predplatné profesijných združení). Ukazovatele nákladov na prijímanie zamestnancov sú uvedené v nasledujúcej tabuľke.

 

https://media-exp1.licdn.com/dms/image/C5112AQEMULYPxrj0Pg/article-inline_image-shrink_1000_1488/0?e=1585785600&v=beta&t=QhQ4cDUFQKjcgSTEwaPPONybGZc7e6NG9dLDeqgJHt8

 

Náklady na predbežný výber

Analýza nákladov na životopisy, časové náklady na prijatie / zamietnutie životopisov, náklady na zasielanie listov / emailov o zamietnutí. Ukazovatele nákladov na predbežný výber sú uvedené v tabuľke nižšie.

 

https://media-exp1.licdn.com/dms/image/C5112AQGsWJ_r2PC9Pw/article-inline_image-shrink_1000_1488/0?e=1585785600&v=beta&t=AkXzM5PJhJoXprij3yl_ThgLFPqsKD5z3BB-48hOjlY

 

Náklady na výber

Výber najlepších kandidátov zadržaných po predbežnom výbere pomocou nasledujúcich techník: pohovory, hodnotiace strediská, lekárske vyšetrenia, referenčné kontroly (tabuľka nižšie).

 

https://media-exp1.licdn.com/dms/image/C4E12AQGC95VDA76ojA/article-inline_image-shrink_1000_1488/0?e=1585785600&v=beta&t=0GSvKnZXKtXP3nuJDsEh5Q2TBXwQsrTkhX2CQyzjbXc

 

Interný nábor vs. Personálna agentúra

Interní náboroví pracovníci poskytujú zamestnávateľovi obrovskú hodnotu v oblasti platového poradenstva, prieskumu trhu, spätnej väzby od kandidátov a z trhu atď. Pomáhajú budovať značku spoločnosti a ďalšie.

Zamestnávatelia agentúr majú vždy viac zdrojov, napríklad rôzne rady pracovných miest, a vytvárajú rôzne siete. Veľkí headhunteri majú rozsiahle siete na špecializovaných trhoch a tiež majú informácie o nových spoločnostiach prichádzajúcich na trh. Ak si vyberiete svojich headhunterov dobre, získate interné informácie o tom, čo sa deje na trhu. Dobrý headhunter by tak mohol byť veľmi dobrým prínosom pre každú spoločnosť.

Medzi internými náborovými pracovníkmi a náborovými agentúrami existujú rôzne rozdiely. Nábor cez agentúru nie je zlá vec. Pred výberom a umožnením vstupu do vašej spoločnosti si musíte rozumne zvoliť svojich náborových partnerov a investovať čas na rozhovor s nimi.

Agentúry by mali byť vaším partnerom pri nábore. Ich cieľom je ušetriť čas a nájsť tú pravú osobu. A tiež musia byť dôveryhodným partnerom, ktorý s vami zdieľa interné informácie a spätnú väzbu z trhu. Takže keď hodnotíte spoluprácu s agentúrami, nepozerajte sa iba na počet profilov, ktoré vám pošlú v priebehu roka, ale premýšľajte o tom, koľko peňazí a času vás to stoja. Mnoho spoločností robí štatistiku (samozrejme so skvelými grafmi programu Excel) a manažéri, keď vidia, že im agentúra A poslala 100 kandidátov a druhá agentúra B poslala iba 10 počas roka, prestanú spolupracovať s druhou agentúrou B, pretože vidíte iba počet kandidátov v najvyššom stĺpci a nie náklady a čas za týmito číslami. Na konci roka, keď robíte štatistiky o účinnosti svojich agentúr, neporovnávajte ich iba s počtom profilov, ktoré vám poslali. Pokúste sa tiež premýšľať o tom, koľko času a peňazí vás a vášho tímu stoja, pretože najímanie nových ľudí pre vašu spoločnosť je prácou pre celý náborový tím. Nájdenie dobrých kandidátov na akomkoľvek trhu si vyžaduje zručnosti, skúsenosti, čas a dobrého náborového pracovníka. A ak pracujete v oblasti náboru, viete, že nájsť dobrého kandidáta je vždy ťažké na akomkoľvek trhu, či už ide o dobrú alebo zlú ekonomickú situáciu. Čas, ktorý trávite výberom vhodného partnera pre nábor, je dobrá investícia, pretože počas spolupráce ušetríte čas a peniaze. Majte na pamäti, že aj keď väčšina personálnych agentúr stále pracuje zadarmo (dostanú iba poplatok za úspech), stále budú stáť vaše firemné peniaze a čas, takže si múdro vyberte novú agentúru, ktorá vám pomôže vybudovať úspešnú spoločnosť.

Výhodou agentúry je teda dlhodobosť spolupráce a vtedy sa náklady na výberový proces zmenšujú a skracuje sa drahocenný čas.
Radi vám poskytneme naše skúsenosti a pripravíme nábor zamestnancov na mieru. Kontaktujte nás

Zdroj: Linkedin.com
Spracoval: TRIGON Consulting

 

Zaujal vás článok? Našim klientom a partnerom každý mesiac prinášame novinky zo sveta HR. Pridajte sa k nám

Vaše meno

Váš email

  

Menu